Ahad, 30 September 2018

Sekolah Niaga: Brand story dalam bisnes

MINGGU lepas saya kendalikan program “Storytelling in Business” di UKM-MTDC. Sedari sejak 2015 lagi, storytelling telah jadi “marketing darling”.  Alat pemasaran yang paling ampuh dalam menambat hari pelanggan. Ia kaedah terbaik masa kini untuk membolehkan pelanggan melihat, mendengar dan memahami apa yang kita tawarkan.
Dalam dunia teknologi masa kini, banyak perusahaan menghabiskan sejumlah wang untuk kempen pemasaran. Alangkah dukacitanya menghabiskan banyak wang yang ada dan pada penyudahnya tidak mendatangkan hasil.
Apabila membaca laporan jualan bulanan, para CEO dan pengurusan kanan syarikat tertanya tanya apakah yang silap pada produk mereka. Apakah ia memang tidak laku jual? Atau apa yang menjadikan punca produk tidak dapat bergerak dan tidak  dapat sambutan dari pelanggan.

BELAJAR STORYTELLING

Puncanya mula dikenalpasti. Ia tersembunyi di tengah gah kehebatan para “graphic artist dan designers” yang kita upah untuk buat websites dan brosur. Mereka ada ijazah dalam desain dan segala perkara berkaitan dengan multimedia. Cuma mereka tidak berminat membaca buku tentang “content writing dan storytelling”.
Apakah mesej yang dihidangkan itu jelas sampai kepada pelanggan? Websites yang cantik tidak menjual. Sebaliknya perkataan yang indah aturan abjadnya akan dapat menembus sampai ke hati dan mendorong pelanggan untuk membeli.
Berapa banyak telah tercatat, mereka yang ada produk hebat akhirnya tersadai tanpa dapat dijual? Sedangkan mereka yang ada produk biasa biasa sahaja dapat menembus pasaran dan buat wang dengan pulangan juta jutaan.

APAKAH MESEJ KITA BAWA?

Pertanyaan pertama semasa kita berfikir mahu pasarkan produk ke pasaran pengguna adalah apakah mesej yang mahu kita bawa? Bolehkah kita sampaikan secara mudah, relevan dan mudah diingat? Bolehkah seluruh tim bisnes bermula dari pengurusan, tim operasi di kilang  sampai kepada mereka yang buat jualan menyebutnya dalam patah perkataan yang sama dan senada.
Masa kami bermula mahu pasarkan produk otak yang diasaskan oleh Dr Rizal Abu Bakar, kami memulakan dengan perkataan “Otak Cantik Otak Cerdik” – OCOC. Ia jadi sebutan dua tahun sebelum kami pasarkan produk tersebut kepada pengguna.
Malah mereka yang baru bekerja (new hires) dan ejen yang baru dilantik pun dapat mengingat dan menerang mudah, apakah  yang syarikat tawarkan dan kenapa setiap pelanggan berpotensi harus dapatkan produk OCOC.

MUDAH DAN INDAH

Pemasaran yang baik adalah mudah dan indah. Mudah disebut ingat dan indah untuk disebar luas kepada orang lain. Rata rata pemasaran terlalu “complicated”- cuba  tunjuk pintar sehingga otak otak biasa diluar sana tidak dapat memproses informasi yang cuba dihidangkan.
Apabila prospek (bakal pelanggan) tidak dapat membaca apa yang kita tawarkan dalam masa 5 saat setelah mereka mengunjungi website, maka itu tanda kita bakal kehilangan mereka. Sampai pada persolan apakah yang perlu kita tawarkan?
Jawapannya – kembali pada apa yang manusia perlukan? Manusia perlukan makanan, minuman, teman, kasih sayang, pertemanan dalam tribe, pengalaman yang bawa makna dalam kehidupan serta alatan ilmu kehidupan apabila mahu mendaki tinggi dan bertemu kendala dalam kehidupan.

DUA KESALAHAN UTAMA

Apabila ahli pemasaran mula merapu tentang “ini dan itu”, bakal pelanggan akan lari “langkah seribu”. Bakal pelanggan akan mula melupakan kita. Pakar mendefinasikan ada dua kesalahan utama apabila buat ayat jualan.
Kesalahan pertama, “brands” gagal fokus pada aspek apa yang mereka tawarkan- aspek terpenting yang menyentuh hati manusia , iaitu mahu terus “survive and thrive” (bertahan hidup dan berkembang maju).
Garisbawahi semua cerita hebat adalah tentang survival, samada fizikal, emosional, hubungan kasih sayang ataupun spiritual. Cerita selain dari ini tidak akan masuk ke minda dan tidak terobos ke jiwa audiens

DDG DALAM NLP

Dalam NLP, kita belajar tentang “meta program”, cara mana otak manusia berfikir. Istilahnya DDG. “Deleted, Distorted dan Generalization”. Otak manusia akan buang fakta yang mereka tidak perlukan. Otak tidak mahu tanggung beban fikir tentang sampah sarap maklumat yang berlambak setiap hari.
Analoginya begini. Bayangkan kita berada dalam satu bilik –“grand ballroom” yang penuh dengan kerusi. Apakah kita akan terus mencari tempat dan duduk pada satu kerusi ataupun kita sibuk mengira berapa kerusi yang ada dalam acara tersebut.

BUTANG BELI SEKARANG

Apabila duduk , kita akan mula cari manakah “exit door”. Pintu keluar untuk mudahkan kita keluar apabila acara tamat ataupun sekiranya berlaku kebakaran atau sesuatu yang tidak diingini dalam dewan besar itu.
Demikian cara kita berfikir dalam pemasaran. Apakah yang mendorong kita mengajak bakal pelanggan menghitung bilang kerusi – bercerita panjang tentang “backstory” syarikat dan rancangan masa depan. Kita bukan dalam kelas mengendalikan latihan.
Kita sedang menghidangkan sedikit maklumat perlu untuk bakal pelanggan rasa teruja dan ambil tindakan pantas , lekas lekas tekan butang “beli sekarang”.

PADAT DAN TEPAT

Apakah pula kesalahan kedua?. Memproses maklumat adalah membakar kalori. Otak tidak mahu hilang energi pada perkara yang sipi sipi. Perkara yang tidak bawa arti pada mereka dalam kehidupan sehari hari masa kini yang semuanya mahu pantas dan lekas.
Dalam otak manusia ini ada “survival mechanism” . Ia di desain sedemikian rupa untuk lari dari perkara yang bikin kita serabut. Perkataan kita harus tepat. Penerangan kita wajar padat.
Abjad yang direnda tidak terlalu berjela. Berputar satu kampung sebelum sampai kepada maksud yang mahu dituju. Tawaran produk atau khidmat dalam bisnes harus jelas, tepat dan menimbulkan keterujaan pada bakal pelanggan untuk beri komitmen beli dan terus konsisten membeli secara berulang.

GUNAKAN CERITA (STORY)

Maksudnya alatan paling berkuasa untuk berikan impak tinggi kepada bakal pembeli (prospek) atau dalam dunia online dipanggil leads, ialah cerita. Belajar storytelling.
Ia adalah “sense making devise” – alat yang menerobos dalam jiwa. Alat yang membangkitkan naluri rasa. Emosi akan teruja. Ia mengenalpasti cita cita. Mendefinasikan cabaran dan halangan. Memberikan pelan lengkap untuk atasi halangan itu.
Apabila kita definasikan elemen cerita, ia akan ada hubungan dengan “brand” – jenama produk kita. Kita akan ada cara untuk petakan bakal pelanggan yang dapat terlibat dengan produk kita.
Cerita akan hasilkan muzik dekat pada hati, dalam kebisingan limpahan maklumat yang pelbagai kini. Cerita akan dapat organisasikan maklumat dalam bentuk terarah pada tujuan tunggal dihujung cerita. “Call to Action”.
Butang tindakan untuk bawa bakal pelanggan jadi pelanggan dan pelanggan jadi pelanggan tetap. Untung berterusan apabila pelangan beli dan beli. Jualan berulang.

KERANGKA KERJA “BRANDSTORY”

Pertama, ada karekter. Hero adalah pelanggan. Bukan jenama produk kita. Kedua, ada masalah. Syarikat selalu mahu jual solusi kepada masalah luaran. Sebaliknya, pelanggan berminat untuk beli solusi pada masalah dalaman.
Ketiga, bertemu dengan panduan dan pedoman. Pelanggan bukan mahu bertemu hero baru. Pelanggan mahu pedoman dan panduan untuk selesaikan masalah mereka. Keempat, pelanggan percaya pada “guide” iaitu seseorang yang menyarankan atau menunjukkan jalan kepada orang lain.
Kelima, pelanggan tidak akan ambil tindakan kecuali mereka dicabar untuk ambil tindakan. Seru secara bijaksana untuk mereka bertindak segera. Keenam, semua manusia cuba untuk mengelak “tragic ending”. Bantu mereka untuk atasi jurang dalam kehidupan.
Ketujuh, tutup dengan kejayaan. Jangan anggap bakal pelanggan atau pelanggan tahu dan faham bagaimana jenama kita dapat mengubah hidup mereka. Beritahu mereka dengan jelas dan tepat.
Belajarlah ilmu mahal “Storytelling”. Lanjutkan sampai faham “Brandstory”. 
PENULIS: DATUK ROSLAN AB HAMID  1 OKTOBER 2018

Jumaat, 28 September 2018

Emarald pool hot stream krabi,

Emarald pool n hot stream then krabi town

22 dan 23 sep 2018 krabi town

23 sep 2018 airport 0800 eta klia 1015


Hari ketiga dan last day di krabi.

Malam tuu sebelum tido pack barangx dlam bag untuk checkout hotel aonang all season beach resort untuk ke pekan krabi tido di lada residence hotel..

Pagi jam 0830 drebar g.t tour datang amik untuk checkin.

So bag bawak sekali untuk transfer hotel sekali..


Check in untuk jungle tour.. amik emerald pool n hot stream..dekat jer dar agent dia..x sampai 10 meter..

Selesai amik kedatangan tempek sticker merah untuk naik van...bersama sama 1 van ada 7 orang 3 couple dan sorang solo yolo..


Sampai sana terus diberi taklimat..sejam perjalanan dan sejam untuk beriadah.



Orang melayu..buleh cakap melayu.. chantek senang nk.peking german..


Pintu masuk.. tiket masuk 100thb jer klu datang sendiri bagi bukan warganegara. 10thb untuk warga thai..


Ada penjaga..yg nii x macam monkey kat pulau..nice doggy doggy..ada 3 ke 4 ekor.

Ada 2 laluan..laluan hutan..jauh sikit sebab menyelirat ikut hutan dan tepi sungai.

Air jernihnyaaaa..x de keruhan seperti air tea..


Laluan hutan..


Jernih teramat jernih..

Dalm 20min jugak duk ikut denai nii untuk sampai ke emarald pool.



Memang cantik kolam bunian nii..

Tapi aliran air dia dari atas cuma sebesar longkang umah jer..

Blue pool tutup sampai dis 2018..

So emarald pool jer.

Tandas...untuk tukar baju ada kat laluan utama kalau ikut jalan biasa..

Laluan hutan kena naik keatas..tandas cantik..selesa..


Air yang mengalir ke kolam hijau.. x de la besau sangat..


Laluan biasa ke pintu utama..balik ikut laluan biasa..

Sampai jer sana ajen dah tunggu..

lewat 5 minit..

Makan pastu ke hot stream


Berendam lebih kurang 15 le 20 min jer..pastu naik ler..jangan lelama..


Siap..jom check inn hotel..

Yg lain diorang hantar ke ketib tiger caves tample..malas nak layan..jadi x amik pakej nii..lepas drop.off demer.semo..kami diorang hantar ke lada residence hotel..

Cantik hotel tuu..luas..macam all season gak..menarik..


Setel..rehat..masa untuk cari makan..


Besday mama..

jauh bebenor makan kek..

Gerai Kita depan patung ketam di krabi town..




Tumpang gaye depan motor besau.. enjin lorii ke ape nii..


Krabi nite market..

Pusing carik baju..ole ole.

Jumla ramly burger..bangga jugak ngan ramly nii..walaupun yang kaya itu ramly.. tumpang gumbira dan sapot untuk halal food yg ramly buat..teringin makan burger iiiingat ramly burger...

Setel pusing pusing..

Balik tido


Krabishuttle yg tempah kul 6..

Kul 0530 dah terparking depan  hotel.


Balai berlepas selepas beratur panjang dengam kad putih yg diisi dengan betol..

Klu nak walk in hotel kt krabi pun..tulis jer nama hotel yg berdekatan yg nak dicari..

Senang...klu x byk songeh nak leps imegresen thai..


Dalam bas untuk ke kapal.terbang..bukan jauh pun..10 meter pun x sampai..

Jumpa lagi krabi... bon voyage to me..


Sampai dah klia2..



Bg perokok tegar..dipulau pulau tuu ada tempat merokok..cari tempat merokok..jgn main sedut jer..


Sweet dream..

Menarik krabi 7 islands

7 islands n sunset tour with mariam tour and travel.
21 sep 2018..
Perjalanan pakej 7 islands.
Jam 1345 drebar dtg amik


Bergerak ke jeti dan mariam tour..





Check inn pecah ke group big or small boat

Perjalanan ke bot dari jeti ke bot..


Check in di mariam tour..
Amik pakej big boat tapi masuk group small boat kerana termakan hasutan staff disitu.
Pinjam alat snorkeling..tulis nama.setel.amik pelekat.berjalanlah kejeti..

M10 b15..kami.punya alatan..sebelum nii sapa yg guna x tau laaa..hahaha..

Big boat..small.boat ujung sekali

Small boat kt tgh..tradition boat bot ekor tuu untuk angkut orang dari big boat ke pantai nanti.. so amik small boat..dia buleh parking di pantai..nak mendarat senang..ku big boat kena tunggu small boat datang angkut.
Best big boat pula buleh terjun tiruk dari bridge ke laut..small boat dari bumbung drebar jer..

terang menderang walaupun bulan hujan..lucky me..sebelum sampai tuu hujan ribut 3 hari 3 malam di krabi..

Taming Island for snorkeling.. 


Sebelum ke poda island...snorkelim dulu seround..tgk ikan keli menarix..






nyelam g poda terus ke chicken wing..huhu.. pulau kecik sebelah pulau kepala ayam james bond 007..
Sini hampeh sikit sebab ada.monkey sebesau budak 12 tahun..merembat plastik..kena hatix sini..bawak plastik makan.gengster pulau.paw makanan.



Nii nama pulau tuu..kecik jer..
Macam mataking  dan mataking kecik. Di sabah sana..bila air surut buleh jengjalan pulau kepulau.
Bila air pasang jangan di try try lintas. Hanyut nt.spi ke portdickson nt.

Selesai sink dalam 15 min..terus ke pulau last untuk tgk sunset dan makan malam

Monkey baru lepas samun bag plastik dan pringles hijau..

Jarangx dapat lihat pelangi petang separuh dan ada twins..

Sunset di krabi


Meja hidangan oleh mariam tour


Selesai sunset makan malam buleh tambah selepas semua orang dh makan..


Habis sepinggan...

Selepas tgk sunset di

Kelip kelip cahaya dlam laut bila digerakkan tangan dan kaki di air..
Kena try..pastu naik dari air..bekuuuuu sejuk nyelam laut malam..
Sampai jeti hantar gear..kena air teh panas di mariam tour..


Tgk persembahan fleeeeeming api tebakor dalam 15.min..pastu diorang hantar ke hotel menginap masingx..



Sampai depan hotel...konar g 7e..depan 7e ada 2 kedai motor halal.
Pekena penkek milo ngan cheesssss..
Selesai tamat aktiviti
Letak kepala lenaaaa
Esok emarld pool hot stream dan tukar hotel ke krabi town..

Inilitari 7 island and sunset tour by mariam tour and travel
****************



12.00 Transfer from your hotel .

13.45pm Depart from Ao-nummao pier to Taming Island for snorkeling first .

*Poda Island :Relaxing and swimming in the famous sandbanks around 45 minute.

*Tup Island : you can explore Tup Island and walk to Chicken Island on the natural sandbank or relax on the golden sand beach around 45 minute .

*Chicken Island :Our second snorkeling. Excellent snorkeling opportunities in warm.

*Phra nang Cave :Our next stop for our Beach BBQ and watch the sun go down in the distance.

We transfer back to the big boat and head into the night to our secret Plankton Swimming spot close to Railay Beach for a once in a life time experience, Bio-Luminescent swimming !

We arrive back at the pier around 8pm and Watch the fire show and to transfer back to your resort or hotel

Pintasan saloma kg baru SALOMA BISTRO

 Pintasan saloma kg baru kL